Coba Ini! Amalan Doa Biar Anak Jadi Sholeh, Pintar dan Rajin Ibadah

Jadilah Umat Terbaik Dengan Saling Menasehati
Google+
“Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia…” (QS. al-Kahfi : 46). 

Ya, firman Allah SWT diatas menjadikan agar kita selalu membayangkan, jika hidup kita tanpa perhiasan, semuanya akan terasa suram. Untuk itu kita patut bersyukur atas nikmat Allah yang dititipkannya melalui anak-anak kita. 

Rasa syukur itu dapat kita wujudkan dengan mengasuh dan mendidik mereka berlandaskan fitrah dan kasih sayang. Selain sebagai anugerah, anak diberikan kepada orang tuanya sebagai amanah ”berat” untuk dipelihara, dididik dan dibina agar berkualitas dan tangguh. 

Seperti diperintahkan dalam al-Qur’an, 

“Dan hendaklah takut kepada Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan di belakang mereka anak-anak yang lemah, yang mereka khawatir terhadap (kesejahteraan) mereka. Oleh sebab itu hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dan hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang benar” (QS. an-Nisaa’ : 9).

Nah, kali ini diluar semua itu ada amalan doa yang baik dipersembahkan untuk anak.

Amalannya adalah dengan menggunakan wasilah surat-surat dalam al-Qur’an sebagai berikut:

1. Bacalah surat al-Fatihah 1 x
2. Dilanjutkan dengan membaca ayat kursi 1 x
3. Kemudian membaca surat al-Insyiroh (alam nasyroh) 1x juga
4. Baca Surah Toha ayat 1-5

Kemudian hembuskan diubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi anak yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar rajin solat dan lain-lain.

Setelah itu ikutilah dengan doa Nabi Daud sebanyak 3 kali. Doanya,”Ya Allah,lembutkanlah hati anakku(sebut namanya),seperti mana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi.(sebut namanya).”

Kemudian hembuskan pada makanan dan minuman.Kalau anak masih menyusu,hembuskan pada susu.

Ketika memasak,sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200 dari Surah Ali Imran yang artinya:”Wahai orang yang beriman!Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.”

Ikuti juga dengan memperbanyakkan zikir ’Ya Hayyu,Ya Qayyum,Ya Latiff dan Ya Rahman’berulang-ulang. Semoga dengan wasilah amalan doa ini anak anda akan menjadi anak yang sholeh sholehah dan raji belajar, beribadah dan sebagainya.


Sekian ulasan mengenai Amalan Doa Biar Anak Jadi Sholeh, Pintar dan Rajin Ibadah. Semoga menjadi referensi yang berguna bagi anda.